Valikko

Yleisölle

Osakilpailut 2017

Kaudella 2017 ajetaan viisi osakilpailua:

27.5.2017 HYVINKÄÄ, Hyvinkään UA
17.6.2017 HONKAJOKI, Honkajoen UA
8.7.2017 KAANAA, Akaan MM
19.8.2017 JALASJÄRVI, Jalasjärven UA
23.9.2017 KOUVOLA, Kouvola Circuit ry

Katso videokoosteet edellisen kauden kaikista osakilpailuista osoitteessa www.moottoriurheilu.tv!

AJOJÄRJESTELMÄ

Rallicrossin SM-sarjassa otetaan kaudella 2017 odotettu uusi ajojärjestelmä käyttöön. Järjestelmä perustuu lajin MM-sarjassa käytössä olevaan malliin, joten nyt Suomenkin radoilla päästään ajamaan kilpaa kansainvälisten käytäntöjen mukaisesti.

Yksi muutos on harjoitusten siirtyminen kokonaan pois kilpailupäivältä eli lauantailta. Kisaa edeltävänä perjantaina kuljettajilla on kuitenkin mahdollisuus harjoitteluun.

Alkuerät

Alkuerät ajetaan viidellä autolla ja lähtö tapahtuu yhdestä rivistä. Jokaisen osakilpailun ensimmäiseen alkuerään lähdetään arvotussa lähtöjärjestyksessä. Kilpailupäivä alkaa kello 9.00 ensimmäisillä alkuerillä. Toisiin alkueriin puolestaan startataan ensimmäisten alkuerien tulosten perusteella niin, että luokkansa viisi nopeinta kuljettajaa ajavat toisessa alkuerässä luokan viimeisessä lähdössä.

Kolmansissa alkuerissä toistuu sama kaava kuin toisessa alkuerässä. Päästäkseen jatkoon kuljettajan on saatava tulos vähintään yhdestä alkuerästä. Alkuerissä ajetaan kolme kierrosta kussakin alkuerässä.

Alkuerien jälkeen jokaisen luokan 16 parhaalle kuljettajalle jaetaan SM-pisteet laskevasti niin, että ensimmäinen saa 16 ja kuudestoista kuljettaja yhden pisteen. Pistejaossa kaikkien kolmen alkuerän yhteenlaskettu tulos ratkaisee.

Semifinaalit

Alkuerien 12 parasta kuljettajaa etenee semifinaaleihin. Kuljettajat sijoitetaan kahteen kuuden auton lähtöön niin, että autot lähtevät kolmesta rivistä. Lähtöpaikka määräytyy alkuerien yhteenlaskettujen tulosten mukaan. Parittoman sijoituksen ansainneet sijoitetaan ensimmäiseen lähtöön ja parillisen sijoituksen ansainneet toiseen lähtöön.

Autokrossissa semifinaaleihin kuitenkin pääsee 18 kuljettajaa luokan korkean osallistumismäärän vuoksi. Lähtöpaikka määräytyy myös alkuerien yhteistuloksen mukaan ja alkuerien nopein menee ensimmäiseen lähtöön, toinen toiseen lähtöön ja kolmas kolmanteen lähtöön. Neljäs taas puolestaan ensimmäiseen, viides toiseen ja kuudes kolmanteen ja niin edelleen.

Semifinaaleissa jaetaan pisteitä kuudelle parhaalle kuljettajalle laskevasti niin, että ensimmäinen saa kuusi pistettä ja kuudes yhden.

Finaalit

Finaaleissa aika ei ole enää ratkaisevassa roolissa, vaan nyt väliä on vain sijoituksella. Ensimmäisenä maaliviivan ylittänyt kuljettaja on kilpailun voittaja.

Finaaleissa on käytössä myös ns. Lucky Loser -järjestelmä eli mikäli semi- tai itse finaaliin päässyt kuljettaja ei voikaan osallistua kyseiseen kilpailun vaiheeseen, niin tuloksissa seuraavaksi paras nostetaan hänen tilallensa. Semifinaalit ja finaali ajetaan aina täydellä lähdöllä.

Finaaleissa jaetaan pisteitä kuudelle parhaalle kuljettajalle laskevasti niin, että ensimmäinen saa kahdeksan pistettä, toinen viisi ja siitä alaspäin kaikki aina yhden vähemmän, jolloin kuudes kuljettaja saa yhden pisteen.

Vilppilähdöt

Jos kilpailija ottaa vilppilähdön alkuerissä, semifinaaleissa tai finaalissa, niin lähtö keskeytetään ja hänelle tuomitaan kaksinkertainen jokeri-kierros. Jos ensimmäisen vilppilähdön jälkeen sama kuljettaja ottaa lähdössä toisen vilppilähdön, niin hänen lähtönsä hylätään ja kuljettaja siirretään varikolle. Lähdössä otettu vilppilähtö pysyy voimassa niin kauan, kunnes lähtö onnistuu.

Liputustoiminta

Kilpailuissa käytetään keltaista, valkoista, musta-valkoista, mustaa ja musta-oranssia lippua. Keltaista lippua näytettäessä on edessä este tai vaaratilanne. Keltaisen lipun vaikutusalueella on myös ohituskielto. Valkoista lippua heilutetaan, kun edessä on hitaammin liikkuva. Mustasävyiset liputukset ovat kuljettajakohtaisia varoituksia esimerkiksi ajovirheistä.


Luokkaesittely

SuperCar
Rallicrossin kuninkuusluokka, jossa autot ovat nelivetoisia ja turboahdettuja. Erityisesti rallicrossia varten rakennetut erittäin tehokkaat autot ovat pääluokkana myös kansainvälisillä rallicross-areenoilla. SuperCar-lähdöt ovat vauhdikkainta radalla nähtävää toimintaa kilpailun aikana.

SRC
Ratojemme tehokkaimmat takavetoiset. Autojen virittäminen on melko vapaata, kuitenkin pienillä vuosimallirajoituksilla. Parhaimpien autojen tehot pyörivät lähes 400 hevosvoimassa mikä yhdistettynä tiukkaan kamppailuun ja takavetoon takaa, että yleisölle riittää nähtävää.

Autokrossi
Sarjan monipuolisin kalusto. Autokrossiluokan auton voi rakentaa lähes mistä tahansa autosta ja siksi autokirjo tässä luokassa on varsin laaja. Suomalaiset, tunnettuna autovirittäjäkansana, ovat taikoneet näidenkin autojen tehot ja ominaisuudet äärimmilleen. Erittäin suositussa luokassa saavat kilpailla myös nuoret, 15 vuodesta ylöspäin.

Crosskart 125cc
Crosskart takaa nuoremmillekin kuljettajille mahdollisuuden ajaa soralla kilpaa vauhdikkaasti, mutta turvallisesti. Autossa yhdistyy huipputekniikka, luotettavuus, käytännöllisyys, turvallisuus sekä muotoilu. Crosskartin SM-sarja on mielenkiintoinen juniorisukupolven hallitsema lisä vahvaan Rallicross-sarjaan.

RX Academy
RX Academy on valmennusohjelma, jonka tarkoituksena on vauhdittaa lahjakkaiden ja kunnianhimoisten nuorten kuljettajien tietä kohti maailmanhuippua. Valmennusohjelma toimii ensimmäisenä askeleena kohti rallicrossin MM-titteliä. Luokassa kilpaillaan Renault Clio Cup RX –autoilla, joissa on 220 hevosvoimaa ja ne ovat Renault Sportin rakentamia. Autoissa on lisäksi 6-vaihteinen sekventaalivaihteisto ja säädettävä jousitus.

Liput

Sisäänpääsylipun hinta kauden jokaiseen osakilpailuun on 15 euroa. Kaikki alle 12-vuotiaat pääsevät seuraamaan kilpailua ilmaiseksi.

Aikataulu

Kilpailut noudattavat samaa ohjeellista aikataulua

9.00 Alkuerät 1, 2 ja 3
n. 15.00 Semifinaalit
n. 16.30 Finaalit
n. 17.15 Palkintojenjako

TV-lähetykset

Kaikki sarjan osakilpailut nähdään Ylen kanavilla.

Hyvinkää 27.5.
Honkajoki 17.6.
Kaanaa la 15.7. klo 17.00
Jalasjärvi la 26.8. klo 16.00
Kouvola la 24.9. klo 18.00
Kausikooste 1.10. klo 16.35

Sarjapisteet 2017 (8.72017)

SupercarSRCAutokrossiCrosskart

1 Atro Määttä 75
2 Ari Perkiömäki  64
3 Jukka Lautamäki 62
4 Toni Lukander 59
5 Jere Kalliokoski 54

1 Henri Haapamäki 75
2 Joni-Pekka Rajala 75
3 Olli Lavikainen 72
4 Jussi Klemola 62
5 Toni Niemi 48

1 Toni Kuhanen 87
2 Tero Tukiainen 67
3 Tuomas Venäläinen 48
4 Jori Seppälä 45
5 Joni-Pekka Rajala 43

1 Leevi Lassila 86
2 Valtteri Koski 72
3 Jimi Kalliomäki 68
4 Aatu Matikainen 64
5 Konsta Saarinen 46

Sarjapisteet 2016 »

Rallicross SM -sarja

Rallicrossin SM -sarjassa ajetaan kaudella 2017 viisi osakilpailua. Sarjassa kilpaillaan suomenmestaruudesta luokissa SuperCar, SRC, Autokrossi, Crosskart 125 ja RX Academy. Kuljettajien sarjan loppupisteisiin lasketaan kauden kaikki osakilpailut vähennettynä yhdellä ja tässä tiukoista kamppailuista ja tilanteistaan kuuluisassa sarjassa se tarkoittaa sitä, että mestaruus ratkeaa lähes poikkeuksetta aina vasta sarjan viimeisessä osakilpailussa. Sarjan osakilpailuista nähdään kooste Ylen kanavalla, mutta parasta viihdettä tämä sarja tarjoaa osakilpailuissa paikan päällä.

Rallicross on tiukkoja kamppailuja sisältävä yleisölaji

Rallicross on rallin ja rata-autoilun vauhdikas yhdistelmä, jossa on yhdistetty tehokkaat autot, näyttävät ajolinjat ja kamppailulajin parhaat ominaisuudet. Rallicrossin ajetaan yhteislähtöjä ja lajille ominainen tasainen kamppailu takaa, että sijoituksista ajetaan tiukasti maaliin asti. Kova kilvanajo ja kansallisten sarjojemme tehokkaimmat kilpa-autot ovat yhdistelmänä sellainen, että laji kiehtoo niin huimapäisiä kuljettajia kuin suomalaista autourheilu yleisöä. Rallicross on kilpailija ja yleisömäärien suhteen hurjassa nousussa ja kaudesta 2017 on lupa odottaa ennen näkemätöntä autourheilun ilotulitusta.