AKK
IKH
VW
AKK
corego
Valikko

Yleisölle

Osakilpailut 2019

25.5.2019 Jalasjärvi, Jalasjärven MK/UA
15.6.2019 Joensuu, Joensuun UA
27.7.2019 Jurva, Jurvan UA
24.-25.8.2019 Kouvola, AKK Sports
14.9.2019 Honkajoki, Honkajoen MK/UA

 Osakilpailukoosteet 2018 (linkki vie koostelähetykseen)

26.5.2018 KAANAA CENTER
16.6.2018 PESÄMÄKI
7.7.2018 BOTNIARING
11.8.2018 MURTOHARJU
15.-26.8.2018 TYKKIMÄKI
KAUSIKOOSTE 2018

Katso videokoosteet edellisen kauden kaikista osakilpailuista osoitteessa www.moottoriurheilu.tv!

Aikataulu

Kilpailut noudattavat samaa ohjeellista aikataulua

10.00 Alkuerät 1, 2 ja 3
n. 15.00 Semifinaalit
n. 16.30 Finaalit
n. 17.15 Palkintojenjako

Liput

Sisäänpääsylipun hinta kauden jokaiseen osakilpailuun on 15 euroa. Kaikki alle 12-vuotiaat pääsevät seuraamaan kilpailua ilmaiseksi.

TV-lähetykset

Kaikista sarjan osakilpailuista tehdään kisakooste, joka näkyy TV6:lta.

Luokkaesittely

SuperCar
Rallicrossin kuninkuusluokka, jossa autot ovat nelivetoisia ja turboahdettuja. Erityisesti rallicrossia varten rakennetut erittäin tehokkaat autot ovat pääluokkana myös kansainvälisillä rallicross-areenoilla. SuperCar-lähdöt ovat vauhdikkainta radalla nähtävää toimintaa kilpailun aikana.

SRC
Ratojemme tehokkaimmat takavetoiset. Autojen virittäminen on melko vapaata, kuitenkin pienillä vuosimallirajoituksilla. Parhaimpien autojen tehot pyörivät lähes 400 hevosvoimassa mikä yhdistettynä tiukkaan kamppailuun ja takavetoon takaa, että yleisölle riittää nähtävää.

Autokrossi
Sarjan monipuolisin kalusto. Autokrossiluokan auton voi rakentaa lähes mistä tahansa autosta ja siksi autokirjo tässä luokassa on varsin laaja. Suomalaiset, tunnettuna autovirittäjäkansana, ovat taikoneet näidenkin autojen tehot ja ominaisuudet äärimmilleen. Erittäin suositussa luokassa saavat kilpailla myös nuoret, 15 vuodesta ylöspäin.

RX Academy
RX Academy on valmennusohjelma, jonka tarkoituksena on vauhdittaa lahjakkaiden ja kunnianhimoisten nuorten kuljettajien tietä kohti maailmanhuippua. Valmennusohjelma toimii ensimmäisenä askeleena kohti rallicrossin MM-titteliä. Luokassa kilpaillaan Renault Clio Cup RX –autoilla, joissa on 220 hevosvoimaa ja ne ovat Renault Sportin rakentamia. Autoissa on lisäksi 6-vaihteinen sekventaalivaihteisto ja säädettävä jousitus.

AJOJÄRJESTELMÄ

Rallicrossin SM -sarjassa ajoärjestelmä perustuu lajin MM-sarjassa käytössä olevaan malliin, jossa kaikki harjoitukset ajetaan perjantaina ja kisalähdöt ovat kaikki lauantaina.

Alkuerät

Alkuerät ajetaan viidellä autolla ja lähtö tapahtuu yhdestä rivistä. Jokaisen osakilpailun ensimmäiseen alkuerään lähdetään arvotussa lähtöjärjestyksessä. Kilpailupäivä alkaa kello 10.00 ensimmäisillä alkuerillä. Toisiin alkueriin puolestaan startataan ensimmäisten alkuerien tulosten perusteella niin, että luokkansa viisi nopeinta kuljettajaa ajavat toisessa alkuerässä luokan viimeisessä lähdössä.

Kolmansissa alkuerissä toistuu sama kaava kuin toisessa alkuerässä. Päästäkseen jatkoon kuljettajan on saatava tulos vähintään yhdestä alkuerästä. Alkuerissä ajetaan kolme kierrosta kussakin alkuerässä.

Alkuerien jälkeen jokaisen luokan 16 parhaalle kuljettajalle jaetaan SM-pisteet laskevasti niin, että ensimmäinen saa 16 ja kuudestoista kuljettaja yhden pisteen. Pistejaossa kaikkien kolmen alkuerän yhteenlaskettu tulos ratkaisee.

Semifinaalit

Alkuerien 12 parasta kuljettajaa etenee semifinaaleihin. Kuljettajat sijoitetaan kahteen kuuden auton lähtöön niin, että autot lähtevät kolmesta rivistä. Lähtöpaikka määräytyy alkuerien yhteenlaskettujen tulosten mukaan. Parittoman sijoituksen ansainneet sijoitetaan ensimmäiseen lähtöön ja parillisen sijoituksen ansainneet toiseen lähtöön.

Autokrossissa semifinaaleihin kuitenkin pääsee 18 kuljettajaa luokan korkean osallistumismäärän vuoksi. Lähtöpaikka määräytyy myös alkuerien yhteistuloksen mukaan ja alkuerien nopein menee ensimmäiseen lähtöön, toinen toiseen lähtöön ja kolmas kolmanteen lähtöön. Neljäs taas puolestaan ensimmäiseen, viides toiseen ja kuudes kolmanteen ja niin edelleen.

Semifinaaleissa jaetaan pisteitä kuudelle parhaalle kuljettajalle laskevasti niin, että ensimmäinen saa kuusi pistettä ja kuudes yhden.

Finaalit

Finaaleissa aika ei ole enää ratkaisevassa roolissa, vaan nyt väliä on vain sijoituksella. Ensimmäisenä maaliviivan ylittänyt kuljettaja on kilpailun voittaja.

Finaaleissa on käytössä myös ns. Lucky Loser -järjestelmä eli mikäli semifinaaliin tai itse finaaliin päässyt kuljettaja ei voikaan osallistua kyseiseen kilpailun vaiheeseen, tuloksissa seuraavaksi paras nostetaan hänen tilallensa. Semifinaalit ja finaali ajetaan aina täydellä lähdöllä.

Finaaleissa jaetaan pisteitä kuudelle parhaalle kuljettajalle laskevasti niin, että ensimmäinen saa kahdeksan pistettä, toinen viisi ja siitä alaspäin kaikki aina yhden vähemmän, jolloin kuudes kuljettaja saa yhden pisteen.

Vilppilähdöt

Jos kilpailija ottaa vilppilähdön alkuerissä, semifinaaleissa tai finaalissa, lähtö keskeytetään ja hänelle tuomitaan kaksinkertainen jokeri-kierros. Jos ensimmäisen vilppilähdön jälkeen sama kuljettaja ottaa lähdössä toisen vilppilähdön, hänen lähtönsä hylätään ja kuljettaja siirretään varikolle. Lähdössä otettu vilppilähtö pysyy voimassa niin kauan, kunnes lähtö onnistuu.

Liputustoiminta

Kilpailuissa käytetään keltaista, valkoista, musta-valkoista, mustaa ja musta-oranssia lippua. Keltaista lippua näytettäessä on edessä este tai vaaratilanne. Keltaisen lipun vaikutusalueella on myös ohituskielto. Valkoista lippua heilutetaan, kun edessä on hitaammin liikkuva. Mustasävyiset liputukset ovat kuljettajakohtaisia varoituksia esimerkiksi ajovirheistä.

 

OSAKILPAILUT 2019

25.5. Jalasjärvi

15.6. Joensuu

27.7. Jurva

24.-25.8. Kouvola

14.9. Honkajoki

 

 

Rallicross SM -sarja

Rallicrossin SM-sarjassa ajetaan kaudella 2019 viisi osakilpailua. Sarjassa kilpaillaan suomenmestaruudesta luokissa SuperCar, SRC ja Autokrossi. Kuljettajien sarjan loppupisteisiin lasketaan kauden kaikki osakilpailut vähennettynä yhdellä ja tässä tiukoista kamppailuista ja tilanteistaan kuuluisassa sarjassa se tarkoittaa sitä, että mestaruus ratkeaa lähes poikkeuksetta aina vasta sarjan viimeisessä osakilpailussa. Sarjan osakilpailuista nähdään kooste TV6:lla, mutta parasta viihdettä tämä sarja tarjoaa osakilpailuissa paikan päällä.

Rallicross on tiukkoja kamppailuja sisältävä yleisölaji

Rallicross on rallin ja rata-autoilun vauhdikas yhdistelmä, jossa on yhdistetty tehokkaat autot, näyttävät ajolinjat ja kamppailulajin parhaat ominaisuudet. Rallicrossin ajetaan yhteislähtöjä ja lajille ominainen tasainen kamppailu takaa, että sijoituksista ajetaan tiukasti maaliin asti. Kova kilvanajo ja kansallisten sarjojemme tehokkaimmat kilpa-autot ovat yhdistelmänä sellainen, että laji kiehtoo niin huimapäisiä kuljettajia kuin suomalaista autourheiluyleisöäkin. Rallicross on kilpailija- ja yleisömäärien suhteen hurjassa nousussa ja kaudesta 2019 on lupa odottaa ennen näkemätöntä autourheilun ilotulitusta.