AKK
IKH
VW
Skruvat
AKK
Valikko

Suomalainen autourheilu kansainvälistyy - rallicrossin pohjoismainen mestaruuskisa Kouvolassa

Ralli- ja F1-tähtemme sekä Neste Ralli ovat suomalaisen autourheilun kansainvälisimmät tekijät. Kansallinen lajiliitto AKK Motorsport on linjannut, että kansainvälistymistä pitää laajentaa autourheilun kaikilla tasoilla lajikehityksen, urheilijoiden kokemuksen ja tapahtumien vetovoiman kasvattamiseksi. Uusin esimerkki on viikonloppuna ajettava Rallycross Festival Kouvola, jossa ensi kertaa kilpaillaan SM:n lisäksi myös pohjoismaisista mestaruuspisteistä.

Suomessa järjestetään vuosittain noin 400 autourheilukilpailua kaikissa AKK:n lajeissa. Kansallinen toiminta on erittäin vilkasta varsinkin rallissa ja jokamieskisoissa, joita ajetaan käytännössä lähes jokaisena viikonloppuna sulan kelin aikaan ja aika usein umpitalvellakin. Näillä tapahtumilla on merkittävä asemansa ja ne tarjoavat turvallista harrastamista kuljettajan tasosta riippumatta. Jokkiksen massakisat satoine autoineen ovat oma lukunsa ja pyörivät hienosti aivan kotimaisin voimin.

Suomalaisten kansainvälisestä menestyksestä huolimatta maassamme ei kuitenkaan ole merkittäviä kansainvälisiä autourheilutapahtumia MM-rallia lukuunottamatta. Toki monissa kisoissa ja luokissa ajaa ulkomaalaisia kuljettajia, mutta kilpailut eivät ole nousseet suurta yleisöä kiinnostaviksi tapahtumiksi. Tätä puutetta ollaan nyt korjaamassa ja samalla pystytään tarjoamaan suomalaisille kuljettajille arvokasta kokemusta kansainvälisestä tasosta ja ilmapiiristä.

– Neste Ralli on loistava esimerkki huippuluokan tapahtumasta niin kuin muutama muu rallin SM-sarjan kilpailu, toteaa AKK:n toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio.

– Liiton hallitus on linjannut, että näitä meidän pitäisi saada lisää monestakin syystä. Urheilulliset ja kilpailulliset tekijät ovat erittäin merkittäviä kuten myös tapahtumien viihdearvo muillekin kuin autourheilun suurkuluttajille. Kouvolan rallicrossviikonloppu on hyvä esimerkki, miten SM-sarjan osakilpailusta tehdään kansainvälinen tapahtuma, jossa kovimman luokan SuperCar-lähdöt ovat isoimmat mitä Suomessa on nähty.

Lahdessa järjestetään vuosittain Historic-autojen EM-ralliosakilpailu ja Ahveniston Historic Grand Race on kerännyt mittavan osallistujajoukon ja upeita autoja radalle. Näissä on jo nyt erinomainen tunnelma ja niistä olisi mahdollista rakentaa vieläkin kiinnostavampia ja kansainvälisempiä tapahtumia. Kilpailu ei ole aina pääasia ja autot ovat upeita.

Formula 4 -autoilla ajetaan Suomessa yksi kansainvälinen kilpailu 1.-2. syyskuuta Ahvenistolla ja vastaavilla autoilla ollaan jo aloitettu kansallinen toiminta. Alku on hyvä, mutta vielä on matkaa todellisiin kansainvälisiin rata-autoilutapahtumiin.

– Kartingissa olemme tehneet periaatepäätöksen, että autourheilun kehityksen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että tarjoamme nuorille kuljettajille kansainvälisen huipputason kilpailuja kotimaassa vähintään vuorovuosin, jatkaa AKK:n pääsihteeri Anssi Kannas.

– Siksi olemme anoneet 2019 kartingin MM-kisoja Suomeen ja PowerParkiin. Viime vuoden EM-kisa oli erinomainen kokemus, jonka avulla saimme yli 30 nuorelle kuljettajalle arvokasta kosketusta ja kokemusta kansaivälisestä tasosta ja meiningistä, Kannas päättää.

Iittiin valmistuva KymiRing -moottoriurheilu- ja ajoharjoittelukeskus nostaakin sitten suomalaisen autourheilun aivan uudelle tasolle ja sen myötä kansainvälistyminen kasvaa ja laajenee entisestäänkin. Uudella radalla voidaan teknisesti järjestää kilpailuita, joihin aikaisemmin ei Suomessa tai edes koko Pohjois-Euroopassa ole ollut mahdollisuutta.

Teksti: AKK/Viestintä
Kuva: AKK/Toni Ollikainen