AKK
IKH
VW
Skruvat
AKK
Valikko

Henri Haapamäelle kolmas kerta toden sanoi

Rallicrossin SM-sarjan kauden viimeinen osakilpailu Kouvolan Tykkimäessä tarjosi lauantaina huikean jännitysnäytelmän SRC-luokan Suomen mestaruudesta. Alkuerissä epäonnea kokenut Henri Haapamäki näytti jo menettäneen mahdollisuutensa, mutta niin vain sastamalalainen nousi kuin nousikin pisteellä ohi Joni-Pekka Rajalan.

Lähtötilanne SRC-luokan mestaruustaisteluun Kouvolaan oli se, että hallitseva mestari Joni-Pekka Rajala johti Henri Haapamäkeä neljällä pisteellä, kun taas kolmantena ollut Mika Perttula oli jäänyt Rajalasta 12 pistettä. Kun kahden ensimmäisen alkuerän jälkeen Haapamäki johti, Rajala oli toisena ja Perttula kolmantena, niin jo tässä kohtaa tilanne oli se, että mestaruus tultaisiin ratkaisemaan Rajalan ja Haapamäen kesken.

Haapamäen tilannetta vaikeutti kolmannessa alkuerässä tullut rengasrikko, joka pudotti sijoituksen alkuerien kokonaistuloksissa neljänneksi ja kun Rajala oli toinen, niin piste-ero Rajalan eduksi kasvoi tässä kohtaa kuuteen pisteeseen. Haapamäki myönsi kilpailun jälkeen, että fiilis todellakin oli maassa alkuerien jälkeen.

- Kun ennen semifinaalia autoon menin, niin mietin siinä, että peli on pelattu. Vaikka ei niin saisi koskaan tietysti ajatella. Otti vaan niin paljon aivoon se rengasrikko. No siitä sitten semifinaalin lähtöviivalle ja päätin, että vedetään se mikä osataan ja pikkuriskillä, ei ole väliä jos vaikka virhe tulee, kun tilanne oli jo heikolla mallilla, Haapamäki kuvaili.

Haapamäki vei lopulta semifinaalilähdön nimiinsä ja kun Rajala ajoi samassa lähdössä toiseksi, niin piste-ero kaventui nyt yhdellä, olen ennen finaalia viisi pistettä.

- Lähdöstä kärkeen ja näin, että "Jonttu" on takana, niin peittelin vaan, että pysyy takana ja koitin säästää renkaita finaaliin. Ajoin aika varovasti ja hiljaa, koska tiesin, että Rajala laskee pisteitä ja ei varmasti yritä mitään, Haapamäki kertasi semifinaalia.

Oli selvää, että mestaruuden suhteen Rajala oli edelleen finaaliin lähdettäessä suurin suosikki. Haapamäen piti mestaruuteen yltääkseen voittaa ja Rajalan puolestaan jäädä sijoille viisi tai kuusi.

- Appiukon kanssa istuttiin semifinaalin jälkeen alas ja käytiin läpi tilannetta, että monesko sitä tartteisi olla. Sovittiin sitten kuitenkin, että ei enää katsella pisteitä, ajetaan vain finaalin voitosta ja nautiskellaan homma loppuun asti, tilanne on mikä on. Ei kyllä siinä kohtaa uskottu, että lopputulos voisi olla se mikä se sitten lopulta oli, Haapamäki pyöritteli päätään.

Rallicross kuitenkin näytti jälleen kerran sen lajille varsin ominaisen piirteensä ja sen miksi kyseessä on niin suosittu yleisölaji: mikään ei ole varmaa, ennen kuin viimeinenkin lähtö on ajettu maaliin asti, ruutulippu heilunut ja pisteet lyöty tulostaululle. Haapamäki vei finaalin nimiinsä vakuuttavan esityksen jälkeen ja kun Rajala juuttui ruuhkaan, saapui maaliin viidentenä, niin huikea nousu oli nähnyt päivänvalon.

Haapamäki kruunattiin SRC-luokan Suomen mestariksi pisteen erolla ennen Rajalaa.

- En olisi ikinä uskonut, että "Jonttu" finaalissa jää viidenneksi. Olin ihan varma, että poimii sieltä jokusen sijan, Haapamäki myönsi.

Kun Haapamäki oli kahtena edellisenä kautena ollut SM-loppupisteissä toinen ja tällä kaudella epäonni oli potkinut päähän enemmän kuin kerran, verottaen pistepottia suuresti hyvien sijoitusten vastapainona, niin selvää oli, että tätä mestaruutta Haapamäki arvostaa erittäin paljon. Kolmas kerta toden sanoi.

- Tämä on todella suuri juttu! Tässä on kuitenkin pidempi historia takana, kun olen ajanut toistakymmentä vuotta kohtuu ammattimaisesti kilpaa ja niitä kakkossijoja niin Neste Ralleista, F-Cupeista ja rallin SM-sarjasta on kertynyt. Onhan siinä jo alkanut sitä ikuisen kakkosen mainetta itsekin pohtia. Ja kun meillä on tämä fanitouhu ja iso huoltoporukka, kaikki tekee jotain, niin tämä on mielettömän mahtavaa koko tälle porukalle, joka on tehnyt isosti töitä. Ja olisihan se työ jatkunut vaikka olisi huonomminkin mennyt, sitä en epäile hetkeäkään, tunteella aina vahvasti elävä Haapamäki herkistyi.

Teksti: Jari Hotti, Henri Haapamäen tiedotus
Kuva: AKK/Toni Ollikainen