AKK
IKH
VW
Skruvat
AKK
Valikko

Kalliokoski teki onnistuneen paluun SuperCarin puikkohin Kouvolassa

Alahärmäläinen Jere Kalliokoski ajoi kaudella 2016 Supercar-luokan Suomen mestariksi, sen jälkeen mestaruuden tuonut Skoda on viettänyt lepohetkeä kotitallissa. Kalliokoski siirtyi mestaruusvuoden jälkeen Eurooppaan, ensin tallina oli Albatec Racing, tällä kaudella radoilla on lennätetty soraa ranskalaisen G-Fors teamin Renaultilla. EM-sarjan tauon aikana oli mahdollisuus ulkoiluttaa autoa, kasata tuttu huoltotiimi ympärille ja lähteä mittaamaan vauhtia Pohjolan nopeimpien kuljettajien sekaan.

Mittaus oli onnistunut, Kalliokoski oli aikojen perusteella kilpailun nopein suomalainen, mutta pieni virhe semifinaalissa vei käden ulottuvilla olleen finaalipaikan. Tiimissä loisti silti tyytyväisyys kilpailun jälkeen, taso on säilynyt sekä autossa, huollossa että kuljettajassa.

- Kisaan lähdettiin hyvillä mielin, pitkästä aikaa Skodalla ja omalla tiimillä. Tiedettiin että taso tulee olemaan erittäin kova, mm. viime kauden EM-hopeamitalisti ja Rally X Nordic-sarjan kärjessä yhdessä Oliver Solbergin kanssa oleva Thomas Bryntesson, edelliskauden Suomen mestari Atro Määttä kotiradallaan ja kaikki muut Suomen huippukuljettajat taistelemassa mestaruudesta.

Aamupäivä näytti että tuttu vauhti oli tallella myös kotimaan radoilla, Kalliokoski oli nopein suomalainen. Ensimmäisen erän viidenneksi paras aika nosti AL-Härmän edustajan heti kilpailun kuumien nimien joukkoon, ja toisen startin lähtölista oli kivenkova. Oliverit Eriksson ja Solberg, Bryntesson, EM-sarjassa nelosena tällä hetkellä oleva Peter Hedström ja Kalliokoski.

- Ensimmäinen erä meni toiveiden mukaan, eli lähtövoitto ja olin kokonaistilanteessa viidentenä. Toisessa erässä oli mukana viisi nopeinta kuljettajaa, oli aika kova kattaus. Pysyin muiden kyydissä, mutta hiillostamaan en päässyt, tulin maaliin viidentenä ja olin lopulta koko toisen erän kuudenneksi nopein.

Kolmas alkuerä tarjosi yleisölle draamaa ja rytinää, sitä järjesti suomalaistrio Riku Tahko, Ari Perkiömäki ja Kalliokoski. Lähtökiihdytyksen painimisen tuloksena Kalliokoski oli lähellä kellahtaa ensimmäisessä kaarteessa, Perkiömäki vekslasi autoaan pois hiekkakasasta ja Tahkolta hajosi eturengas. Kokonaistilanne säilyi kuitenkin hyvänä, Kalliokoski oli sijalla kahdeksan.

- Otti päähän. Tasainen lähtö ja sain osumaa, kylki edellä hiekalle ja auto oli kaatua. Pääsin vielä liikeelle, mutta erä oli pilalla. Auto oli aika heikossa hapessa erän jälkeen, oli huollolta kova temppu parsia se ajokuntoon lyhyessä ajassa ennen semejä.

Semifinaaleja ajettiin kolme, joista jokaisesta pääsi kaksi nopeinta finaaliin. Kalliokoskella olivat vastassa Oliver Solberg, Peter Hedström, Daniel Thoren, Miikka Kaskinen ja Pekka Mustakallio.

- Ihan ok lähtö kolmannesta ruudusta, mutta vähän oli tilannetta ekassa kurvissa ja tipuin neljänneksi. Kaskinen oli edellä, ajattelin yrittää ohitusta takasuoran hyppyrin jälkeisessä ”lantan kurvissa” ja se onnistui. Hedströmin kanssa oli kova vääntö finaalipaikasta, ajoin hänet kiinni ja pyysin vähän lisää vauhtia. Hetken olin jo toisena mutta ruotsalainen veti tällä kertaa pidemmän korren.

- Oli ihan hieno viikonloppu. Ajollisesti kisa meni odotusten mukaan, RallyX Nordicin kuskeille on hankala laittaa kampoihin koska autoissa on aika iso tasoero. Mutta todettiin, että vauhtia löytyy, saatiin hyvä fiilis ja pidettiin hauskaa, Kalliokoski päättää.

Teksti: Toni Lönnroos
Kuva: AKK/Toni Ollikainen