AKK
IKH
VW
Skruvat
AKK
Valikko

Riku Tahkolle pronssia SuperCar-luokasta

Riku Tahko suuntasi kohti Rallicrossin mestaruustaistelun huipennusta neljän pisteen sarjajohdossa, sekä neljän perättäisen podiumsijoituksen siivittämänä.

Kouvolan Tykkimäellä Sunnuntaina ajettu finaalikilpailu piti sisällään paljon muuttujia, sillä SM-sarjan lisäksi mukana olivat Pohjoismaiden kovimmat RallyX Nordic -kuljettajat ajamassa sekä omista sarjapisteistään että Pohjolan herruudesta.

- Etukäteen tiedettiin, että tähän kilpailuun on turha lähteä laskemaan pisteitä tai hieromaan strategiaa, sillä muuttujia on niin paljon. Erittäin nopeita ulkolaisia kuljettajia, erilainen pistelaskusysteemi sekä huikea 33 SuperCarin osallistujaluettelo tulee pitämään ratkaisun avoimena loppuhetkille saakka, ennakoi Tahko.

Jo vapaissa harjoituksissa todettiin Suomalaisittain yhteen ääneen, että töitä on vielä autojen kehityksen kanssa tehtävänä. Pohjoismaiden kärki menee äärimmäisen lujaa. Rikun ensimmäinen alkuerä sujui tahmeasti. Mini Countrymanin etukallistuksen vakaaja petti ja jäi parin kierroksen ajaksi hakkaamaan pyöränkoteloon.

- Enpä ole tuollaistakaan ennen kokenut, meteli oli parin kierroksen ajan hirveä. Yhtäkkiä ääni katosi, kun osa tippui pois kyydistä. Auto oli tietysti aika hankala ajaa ilman vakaajaa.

Toinen alkuerä ajettiin puhtaasti läpi ja Riku oli SM-sarjan kuskeista nopein. Kolmanteen alkuerään lähdettiin äärimmäisen tiukoista asetelmista. Samassa lähdössä Rikun kanssa pahin kilpakumppani Perkiömäki sekä nippu muita nopeita kuskeja. Tiedettiin myös, että toinen kilpakumppani Ikonen oli hetkeä aikaisemmin ajanut omassa lähdössään puhtaan suorituksen ja kelpo ajan taululle. Lähtökiihdytyksen jälkeen tapahtui se pahin mahdollinen, autot osuivat ensimmäisessa mutkassa yhteen, Riku pääsi hyökkäämään kärkeen, mutta pieni hipaisu Kalliokosken autoon rikkoi Rikulta oikean eturenkaan. Edessä oli jälleen selviytyminen maaliin, totta kai kellon käydessä väärään suuntaan koko ajan.

Riku selviytyi lopulta semifinaaliin, mutta joutui starttaamaan takarivistä. Samassa semissä ajava Ikonen olisi pakko ohittaa ajamalla, jotta haaveet mestaruudesta eläisivät. Ensimmäinen kierros meni Rikulta edessä olevien kolarointia väistellessä ja Riku nousikin jo neljänneksi ensimmäisen kierroksen jälkeen. Siitä alkoi armoton takaa-ajo, kun Ikosen Saabin takavalot lähestyivät metri metriltä. Matka kuitenkin loppui kesken ja Rikun oli tyytyminen semifinaalin neljänteen sijaan ja putoamiseen finaalista. Mestaruus oli karannut käsistä.

- Kaikki tietävät miten lottoa semifinaalin takarivistä on lähteä. Ekoissa mutkissa jouduin väistelemään muiden kolarointia ja pudottamaan vauhtia, jotta en ajanut samaan kasaan. Siinä ero Ikoseen kasvoi liian isoksi.

- Onhan tämä äärimmäisen kova pettymys ja niin hävitty pronssimitali, kuin olla ja voi. Mestaruus oli tavoite, siinä oltiin kiinni ja se menetettiin kauden huonoimpien alkuerien johdosta. Toistaalta taas jos katsotaan kautta taaksepäin, niin se voitto ja sen tuomat pisteet jäivät puuttumaan, vaikka niitä olisi ollut parikin ihan otettavissa, eli ei se tähän kisaan kokonaan kaatunut. Perkiömäki voitti 3 SM-sarjan osakilpailua sekä ajoi tässä äärimmäisen kovassa RallyX Nordic -kisassa podiumille, joten on ehdottomasti mestaruutensa ansainnut, toteaa pettynyt Tahko.

Tahko on nyt saavuttanut urallaan kaksi SM-sarjan pronssimitalia, kahdesta eri lajista. Molemmissa lajeissa mitalit ovat lajien kuninkuusluokista (Ralli SM 2012 SM1-luokka, Rallicross SM 2018 SuperCar-luokka).

- Äärimmäisen iso ja nöyrä kiitos tiimille, yhteistyökumppaneille sekä niille uskomattoman upeille tukijoille kisapaikoilla. Ette olisi voineet tukea minua hienommin läpi koko kauden. Kouvolassakin teitä oli tiimimme vieraana yli 110 ihmistä. Kiitos!

Teksti: Riku Tahkon tiedotus
Kuva: Tomi Hänninen