AKK
IKH
VW
AKK
corego
Valikko

Henri Haapamäen voittoputki sai jatkoa Ylämyllyllä

Rallicrossin SM-sarjan kauden toinen osakilpailu ajettiin lauantaina Liperin Ylämyllyllä Itä-Suomessa, lähellä Joensuuta. SRC-luokan hallitseva Suomen mestari Henri Haapamäki oli Jalasjärven avauksen tavoin jälleen kovassa iskussa ja ajoi voittoon kerättyään maksimipisteet toisesta osakilpailusta peräkkäin.

Ja kun mukaan lasketaan myös rallicrossin SM-sarjan viime kauden osakilpailut, niin Henri Haapamäen voittoputki SM-sarjassa on nyt neljän osakilpailun mittainen, päättyihän viime kausi Jalasjärven ja Kouvolan voittoihin. Ja kaikki kilpailut huomioiden voittoputken voitot voidaan laskea yhden käden sormilla, koska:

– Siinä välissä ajettiin vielä kansallinen rallicrossi Hyvinkäällä ja sieltäkin tuli voitto, niin raju on putki tällä hetkellä. Haapamäellä raju putki päällä, Haapamäki naurahti Ylämyllyn voitokkaan kilpailun jälkeen.

Haapamäki johtaa SRC-luokkaa nyt siis maksimipistein, kun kauden molemmista osakilpailuista on tullut 30 pisteen “jackpot”. SM-pisteissä Haapamäen keula Joni-Pekka Rajalaan nähden on 14 pistettä ja Jussi Klemolaan 18 pistettä.

– Onhan tämä kokonaisuutena aika uskomatonta, kun miettii tämän luokan tasoa ja sitä miten tasaväkinen luokka on, niin pystyä siinä nykäisemään 60 pistettä kahdesta kilpailusta. Jonkun verran tuuriakin siinä on ollut mukana, mutta on töitäkin tehty kaikin puolin. Ja ennen kaikkea paljon sitä näkymätöntä työtä ison porukan toimesta, Haapamäki muistuttaa.

– Siinä missä Jalasjärvellä ajettiin sadesään kilpailu, niin Ylämyllyllä päästiin ajamaan kuivissa olosuhteissa. Tosin Haapamäen mukaan aamulla hieman satoi vettä ja se teki ensimmäisessä alkuerässä lähtölaatasta märän, mutta muuten rata oli suurimmaksi osaksi kuiva koko kilpailupäivän ajan. Kolmen alkuerän kokonaistuloksissa Haapamäki kirjautti nimiinsä suurimman pistepotin, vaikka toinen alkuerä ei ihan nappiin mennytkään.

– Ensimmäisestä alkuerästä tuli heti lähtövoitto ja nopein aika, mutta toisessa alkuerässä palautettiin niin sanotusti ukko ja koko tiimi maanpinnalle. Hieman liian vähän lähtökierroksia tai jotain kaasun kanssa sähläsin, vähän pääsi moottori startissa kyykkäämään ja jäin sitten startissa sijoille kolme-neljä. Sen jälkeen perus rallicrossia, pari mutkaa pientä osumaa, vähän lukkojarrutusta ja siitä sitten loputkin ohi, Haapamäki kertasi tapahtumia.

Haapamäen mukaan toisen alkuerän tapahtumat toimi sopivana herätyksenä, että edelleenkään tässä kovatasoisessa sarjassa ja tasaisessa luokassa mitään ei saa ilmaiseksi.

– Kyllähän se aina herättää. Yritän koko ajan ruoskia itseäni ja herätellä henkistä puolta, ettei vaan pääse ajattelemaan, että ne ykkössijat tulisi helpolla. Toi on äärimmäisen kovaa valuuttaa, kun sua ohitetaan ja olet muiden tukkeena, näet sen, kun alkaa se vaikeuksien vyöry tulemaan. Se on hyvä herätys, että nyt sataprosenttia pöytään, vähempi ei näissä kekkereissä riitä.

Alkuerien voitto toi tottakai paalupaikan semifinaaliin, mutta paalupaikastaan huolimatta Haapamäki oli hieman huolissaan ennen semifinaalistarttia.

– Pelkäsin semifinaalissa tosi paljon, samoin kuin finaalissakin, että kun ykkösruudusta vasemmasta etunurkasta lähti, niin siitä tippuu tosi löysälle irtosoralle. Pääsuora tulee viistosti ja yleensä ulkoradan äijät on päässyt hyvin lähtemään niiltä paikoilta. Sain hyvän startin kuitenkin semifinaalissa, pääsin kärkeen ja ajoin johdossa startista maaliin.

Myös finaalissa Haapamäki pääsi avaamaan startista kärkeen pitäen asemansa aina ruutulipulle asti.

– Finaali oli todella tiukka, siinä jätkät koputteli koko ajan, pidin vain linjani kiinni ja koitin ajaa mahdollisimman hyvin. Kun “spotterilta” tuli tieto, että Rajala lähti lisälenkille, niin painoin pedaalin lattiaan ja vedin yhden kierroksen ihan täyttä, 1,6 sekunnin erolla finaalin nimiinsä vienyt Haapamäki kommentoi päivän viimeistä kilpailulähtöään.

Kuten Haapamäki aina korostaa, niin menestys ei tule yksin, vaan toiminta perustuu koko tiimin ahkeraan työntekoon ja sen ympärillä olevien ihmisten tukeen. Lopuksi olikin kiitosten aika niille, ketkä kiitokset ovat ansainneet.

– Kiitos yhteistyökumppaneille ja kiitos faneille, joita oli saapunut paikalle kannustamaan. Ja kiitos huoltoporukalle, jotka taas kerran otti yhden pekkaspäivän töistä minun hulluttelujeni takia. Meitä oli täällä kymmenhenkinen ryhmä liikkeellä. Annan sille erittäin suuren arvostuksen, Haapamäki korostaa kiitellen nöyrästi tukijoitaan.

SM-sarjan seuraava osakilpailu ajetaan Botniaringin radalla Jurvassa 27. heinäkuuta.

SRC-luokan finaali Ylämyllyllä:
1. Henri Haapamäki (BMW) 3.39,767
2. Joni-Pekka Rajala (Ford) + 1,654
3. Toni Niemi (Hyundai) + 2,272
4. Christian Jensen (Ford) + 7,900
5. Tomi Koirikivi (Volvo) + 10,047
6. Olli Lahti (Ford) keskeytys

SRC-luokan pistetilanne 2/5 osakilpailua:
1. Henri Haapamäki 60
2. Joni-Pekka Rajala 46
3. Jussi Klemola 42
4. Christian Jensen 41
5. Toni Niemi 36
6. Tomi Koirikivi 31

Teksti: Jari Hotti / Henri Haapamäen tiedotus
Kuva: Toni Ollikainen