AKK
IKH
VW
AKK
corego
Valikko

Haapamäen debyytti uudessa luokassa meni yli odotusten - "Erittäin tyytyväinen"

Rallicrossin SM-sarjan kauden viimeisessä osakilpailussa Honkajoella lauantaina nähtiin mielenkiintoinen debyytti, kun SRC-luokan kaksinkertainen Suomen mestari Henri Haapamäki hyppäsi ensimmäistä kertaa kilpailun puitteissa lajin kuninkuusluokan eli Supercar-luokan auton rattiin.

Viime ja tänä vuonna Henri Haapamäki on kruunattu rallicrossin SM-sarjassa SRC-luokan mestariksi. Kun tämänvuotinen mestaruus varmistui jo kauden toiseksi viimeisessä osakilpailussa Kouvolassa, oli Haapamäellä mahdollisuus suorittaa debyytti Supercar-luokassa kauden viimeisessä osakilpailussa Honkajoella. Debyytistä tuli lopulta kaikin puolin onnistunut, kun alkuerien kuudennen sijan kautta Haapamäki raivasi tiensä semifinaalista finaaliin ja oli siinä neljäs.

- Kyllä se meni täysin yli odotusten, semifinaalit oli tavoite. Olin kyllä todella tyytyväinen, että pääsin vielä finaaliinkin. Alkuerissä riitti ohjelmaa, ei siinä ollut kuin yksi puhdas erä (viimeinen alkuerä). Erittäin tyytyväinen olen omaan vauhtiini tällä kokemuksella. Pystyin siinä poikien perässä vetämään ja muutaman lähdön voittamaankin. Kyllähän se todella hienosti meni, Haapamäki kommentoi tuoreeltaan kilpailun päättymisen jälkeen.

Haapamäen oli tarkoitus suorittaa Supercar-debyytti jo kauden ensimmäisessä SM-osakilpailussa Jalasjärvellä toukokuussa, mutta silloin auton tekniikkamurheet perjantain harjoituksissa estivät osallistumisen varsinaiseen kilpailuun. Honkajoella Haapamäki kilpaili luokan hallitsevan Suomen mestarin Ari Perkiömäen Ford Fiestalla, jota sastamalalainen pääsi testaamaan torstaina. Testit tosin vesittyivät sään takia, kirjaimellisesti.

- Siellä oli täysi vesikeli, niin en päässyt oikein kunnon pidolla vetämään. Aika pieneksi se treenimäärä jäi. Perjantaina ensimmäinen vapaa harjoitus Honkajoella kuivalla radalla, niin siinä alkoi tuntumaan, että auto jo vähän pysyykin käsissä ja aikakin oli kohtuullinen. Toisessa harjoituksessa sitten vähän sähläsin jotain vaihdelaatikon kanssa ja pelästyin, että ei kai siitä hajonnut jotain. Tulin sitten varikolle, mutta ei siinä mitään ollut, Haapamäki sanoo.

Alkueristä Haapamäki kirjautti tulosrivin 9-13-3 ja kokonaispisteissä sijoitus oli kuudes.

- Täysin hakemistahan se oli aina lähdössä, että millä kohtaa seuraava vaihde pitäisi pistää. Ensimmäisessä mutkassa tuli osuma toiseen autoon ja meni raidetanko väärään, pyörät aurasi noin 10 senttiä ja ajettavuus oli hieman heikohko. Välillä taas oli lasi niin huurussa, että ei nähnyt mitään, Haapamäki kertaa alkuerien tapahtumia.

Epävakainen sää asetti myös omat haasteensa Haapamäen debyyttikilpailuun.

- Koko päivä oli sitä, että välillä rata kuivui ja välillä taas satoi. Ja ne meni lähdöissäkin sekaisin, että välillä saman luokan autoista osa ajoi kuivalla ja osa märällä.

Semifinaalissa Haapamäki ajoi komeasti toiseksi, häviten luokan tämänvuotiselle Suomen mestarille Juha Rytköselle viiden kierroksen lähdössä vain 1,8 sekuntia.

- Keskirivistä finaaliin, se oli kyllä kruunu koko päivälle. Jäin startin jälkeen kolmanneksi, mutta onnistuneella jokeritaktiikalla pääsin nousemaan toiseksi.

Finaaliin Haapamäki starttasi neljännestä ruudusta ja neljäs sija oli tuloksena myös ruutulipulla. Ero kolmanneksi ajaneeseen Joni-Pekka Rajalaan ja viimeiseen palkintosijoitukseen oli lopulta tasan sekunti.

- Finaalista jäi vähän hampaankoloon, koska siinä olisi ollut mahdollisuus ajaa kolmospaikasta Rajalaa vastaan. Kun odoteltiin lähdön keräilyalueella, niin juuri silloin alkoi satamaan. Huusin äijille, että sadekelin renkaat alle, mutta ehdittiin vaihtaa vain eturenkaat. Taakse jäi kuivan kelin renkaat. Se oli virhe veto laittaa "sekarengastus". Sade loppui välittömästi, Haapamäki harmittelee.

"Sekarengastuksen" myötä auton ajettavuus kärsi.

- Se olisi ehkä toiminut, jos jokainen rengas olisi ollut sadekelin rengas. Ne olisi kaikki mennyt kankaille, mutta auto olisi ollut johdonmukainen ajettava. Nyt etu- ja takapään pitoero oli niin suuri, että se ei meinannut kääntyä. Siinä tuli pieni kokemattomuusvirhe. Auto puski aivan älyttömästi. Alamutka Honkajoella on tosi tärkeä paikka, että saat takasuoralle maksimaalisen ulostulon. Se alamutka meni aivan pieleen, ei saanut lingottua kunnon vauhtia.

Haapamäen mukaan vakaa aikomus on siirtyä Supercar-luokkaan ensi vuonna ja kuljettajalla nälkä sinne on äärimmäisen kova.

- Eilen jo kotimatkalla alettiin suunnittelemaan joka syksyisiä yhteistyökumppaneille järjestettäviä kauden päätösjuhlia. Siellä keskustellaan kumppaneiden kanssa ja minulla on runsaasti myös verkkoja vesillä uusien yhteistyökumppaneiden osalta. Mutta tärkeimpänä tietysti, niin BMW pitäisi saada myytyä. Siitä lähtisi sitten lumipalloefekti vyörymään sen jälkeen, Haapamäki taustoittaa.

Haapamäen tiimin huippuunsa rakennetulla BMW:llä on voitettu SRC-luokan Suomen mestaruus vuosina 2018 ja 2019. Nyt olisi hyvälle kuljettajalle tarjolla siis huippukalusto.

- Olen kaikille sanonut, että sen voisin myydä vaikka parhaalle kaverilleni, koska auto on täysin kunnossa. Ja se on todella hyvä auto, voittaja-auto. Sillä on mahdollista menestyä, Haapamäki vakuuttaa.

Haapamäelle nyt päättynyt kausi SM-sarjassa toi SRC-luokan Suomen mestaruuden neljän osakilpailuvoiton ja niistä saatujen maksimipisteiden (120) myötä, sekä neljännen sijan Supercar-debyytistä. Osallistuminen huippukalustolla SM-sarjan kuninkuusluokkaan vielä tänä vuonna ei olisi ollut mahdollista ilman yhteistyökumppaneiden panostusta.

- Iso kiitos kaikille niille kumppaneille, jotka mahdollistivat tämän Supercar-kokeilun. Tämä oli silmiä avaava mahdollisuus nähdä mitä luokka ja auto on. Nyt ollaan koko tiimi paljon viisaampia ja ollaan paljon valmiimpia miettimään asioita. Ei olla enää pelkkiä kysymysmerkkejä, tästä on hyvä alkaa suunnittelemaan kautta 2020, Haapamäki päätti.

Supercar-luokan finaali Honkajoella

1) Juha Rytkönen (Ford) 3.25,017
2) Jere Kalliokoski (Ford) + 1,650
3) Joni-Pekka Rajala (Mitsubishi) + 3,005
4) Henri Haapamäki (Ford) + 4,004
5) Riku Tahko (Mini) + 6,688
6) Janne Rinta-Kauhajärvi (Ford) + 6,873

Teksti: Jari Hotti
Kuva: Toni Ollikainen