VW
corego
IKH
AKK
Valikko

Jesse Kallio mestaritallin kalustolla rallicrossin RX2-sarjaan

Viime kaudella rallicrossin MM-sarjan oheisluokassa RX2-sarjassa kolmanneksi sijoittunut Jesse Kallio, 20, kilpailee alkavalla kaudella täyden RX2-luokan ohjelman sarjan nelinkertaisen mestaritallin OMSE:n kuljettajana.

Yksi viime kauden autourheilumme kansainvälinen suomalaismenestyjä Jesse Kallio, 20, jatkaa ajajauraansa rallicrossin MM-sarjan oheisluokassa RX2-sarjassa ruotsalaisen OMSE (Olsberg Motorsport Evolution) -tallin kalustolla. Taakse jäänyt kausi oli Kalliolle menestys: sarjan seitsemästä osakilpailusta Kallio saavutti viisi palkintopallisijoitusta ja sijoittui sarjan loppupisteissä kolmanneksi. Menestyksellinen debyyttikausi toi tullessaan myös lajin MM-sarjan kasvattajaluokkana tunnetun RX2-sarjan Vuoden tulokaskuljettaja -palkinnon.

Tulossa oleva RX2-kausi käynnistyy huhtikuussa Barcelonan MM-osakilpailulla Espanjasta. Viime kaudella Kalliolta jäi osakilpailuvoitto puuttumaan ja sitä nuori kuljettajalupaus lähtee mestaruuden ohella kauden ensimmäisestä osakilpailusta tavoittelemaan.

- Viime kausi meni yli odotusten. Tarkoituksenani oli tutustua tiimini toimintaan ja oppia nelivetoisen kilpa-auton metkut, jollaisella ajoin ensi kertaa. Tänä vuonna radat ja autoni ovat minulle jo tuttuja, joten oma tavoitteeni on asetettu sarjan mestaruuteen, Kallio toteaa.

Rallicrossin RX2-luokka on yksityyppiluokka, jonka autot (320 hv) perustuvat Ford Fiestaan ja ovat tekniikaltaan täysin identtisiä. Auton jousitusta saa vapaasti säätää. Kysymyksessä on kuitenkin luokka, jossa kuljettajan ajotaito korostuu ja kilpailut ovat äärimmäisen tasaisia.

- Auton jousitusta saa säätää, mutta muutoin RX2:ssa kaikki kuljettajat ovat samalla viivalla. OMSE:lla on paljon ratakohtaisia säätöjä jo olemassa, joista heillä on kokemusta. Mutta jotain omaa säätöä autooni on aina hyvä löytää.
Kallio kertoo, että hän rakentaa ajajauraansa yksi osakilpailu ja yksi kausi kerrallaan. Nuoren kuljettajan kirkas tavoite on ajaa tulevaisuudessa kilpailla autourheilun ammattilaisena.

- Rallicrossin RX2 on hyvä ja opettava luokka. Ensimmäiseksi pitää menestyä nykyisessä sarjassa. On mielenkiintoista nähdä, mihin suuntaan rallicross lajina tulevaisuudessa kehittyy. Tuleeko sarjaan sähköautot vai mitä tapahtuu? Lajissa on paljon potentiaalia.

- Päätavoitteeni on ajaa autourheilusta itselleni ammatti, ja sen eteen teemme yhteistyökumppaneiden kanssa kovasti töitä ja siihen tähdätään, Kallio sanoo.

JESSE KALLION KILPAILUKALENTERI 2020:

Rallicrossin RX2 2020
18.-19.5. Barcelona, Espanja
2.-3.5. Montalegre, Portugali
13.-14.6. Hell, Norja
4.-5.7. Höljes, Ruotsi
1.-2.8. Nürburgring, Saksa
5.-6.9. Lohéac, Ranska
14.-15.11. Kapkaupunki, Etelä-Afrikka

RallyX On Ice
28.3. Luulaja, Ruotsi

RallyX Nordic
23.-24.5. Höljes, Ruotsi

Teksti: Marko Mäkinen
Kuva: OMSE