VW
corego
IKH
AKK
Valikko

Henri Haapamäen lähes vuoden mittainen kilpailutauko päättyy

Rallicrossin SM-sarja ja sen kaikki viisi osakilpailua peruttiin tämän vuoden osalta koronapandemian seurauksena, mutta laji-ihmiset Suomessa saivat tilalle kolme kansallista kilpailua. Ensimmäinen niistä ajetaan tulevana viikonloppuna Oulussa ja siellä mukana lähtöviivalla nähdään myös Henri Haapamäki tiimeineen.

Henri Haapamäen osalta rallicrossin SM-sarjassa neljä kautta ja kaksi Suomen mestaruutta SRC-luokassa vaihtuivat tälle kaudelle uusiin haasteisiin. Talvitauolla tehty kova työ toi Haapamäen tiimiin "Moksun pajalle" Sastamalaan Supercar-luokan kaluston ja tarkoitus oli ajaa sillä tänä kesänä lajin kuninkuusluokassa täysi SM-sarja. Koronapandemia kuitenkin perui koko SM-sarjan, joten oli siis kehitettävä jotain sen tilalle.

- Yhteistyökumppaneille vaihtoehtoista pakettia tarjosin, mikä sisälsi nämä kansalliset kilpailut ja hyvät testit, sekä muuta kautta tulevaa näkyvyyttä kuin SM-sarjasta ja sille näytettiin vihreää valoa. Me ei siis otsanahkaa rypistellä, vaan suuntaamme katseemme Ouluun. Ei tässä meinaa housuissaan pysyä, kun pitkäaikainen haave on totta: Supercar-auto on linja-auton perässä valmiina kisoihin, Haapamäki naurahtaa.

Haapamäen mainitsemat kansalliset kilpailut saatiin kilpailukalenteriin varsin nopeasti sen jälkeen, kun tieto SM-sarjan peruuntumisesta oli AKK:lta lajin piirissä vastaanotettu. Ensimmäinen kilpailuista ajetaan tulevana viikonloppuna Oulussa, sen jälkeen rallicross-väki kokoontuu Poriin 22.-23. elokuuta ja Hyvinkään Vauhtipuistossa puolestaan kilpaillaan 12.-13. syyskuuta.

OuluZone Power Race -kilpailun Supercar-luokkaan mukaan ilmoittautui kuusi kuljettajaa. Heistä kovimmat meriitit löytyy Mikko Ikoselta, luokan kahden vuoden takaiselta SM-hopeamitalistilta, joka viime vuonna ajoi hyviä tuloksia EM-sarjassa, nousten muun muassa Norjan osakilpailussa aina finaaliin asti.

- Tottakai vähän harmittaa, että samat autot on aina lähdössä mukana ja samalla porukalla ajetaan. Mutta varsinkin Ikosen mukaan tulo parin vuoden takaisella Euroopan mestaruus -autolla on kova juttu. Hänellä on kokemusta Supercar-autosta ja hän on ajanut hyviä tuloksia. Hieno päästä ajamaan tuollaista kaveria vastaan, Haapamäki sanoo.

"Harjoittelun tasolla vielä"

OuluZonen rata on 1245 metriä pitkä ja siitä peräti 70 prosenttia on asfalttia. Lauantain ohjelmassa ovat harjoitukset ja alkuerät, kun taas sunnuntaina ratkaistaan loppusijoitukset finaalissa. Haapamäelle edessä oleva kilpailu on ensimmäinen rallicrossissa sitten viime vuoden syyskuun ja tuo kilpailu Honkajoella oli samalla myös Haapamäen Supercar-debyytti.

- On autojen ja kokemuksen osalta ero sitten mikä tahansa, niin kyllä minä Ikoselle terveiset lähetän, että palaakaan ei anneta tappelematta. Nöyränä ollaan, mutta ei nöyristellä. Pitkällä asfalttilähtösuoralla näkee ensinnäkin kiihtyvyydessä eron, kun kaverin auton hinta on moninkertainen meidän autoon verrattuna. Nyt pääsee näkemään sen, että paljonko on vehkeissä eroa ja paljonko on miehissä eroa. Se on ensimmäinen asia mikä kiinnostaa, Haapamäki naulaa.

Haapamäki kertoo, että tiimissä tehtiin jo keväällä päätös, että tarkoitus on yrittää ajaa mahdollisimman paljon tänä kesänä. Totuus kun kuitenkin edelleen on se, että Supercar-luokka on täysin oma maailmansa rallicrossissa alempiin luokkiin verrattuna, eikä tästä luokasta aiempaa kokemusta niin kuljettajalta, kuin tiimiltäkään juuri löydy.

- Jos joutuisi olemaan kotona ajamatta vuoden ja aloittaa harjoittelun ensi kaudella, niin koko projekti venyisi silloin vuodella. Opettelua kyllä riittää! Vaikka olen kolme päivää ajanut testiä, niin ajaminen on vielä ihan lapsenkengissä. Se on harjoittelun tasolla vielä, Haapamäki myöntää.

Oulun, Porin ja Hyvinkään kilpailujen lisäksi Haapamäen kilpailukalenteriin mahtuisi syksyksi vielä kilpailuja ja etenkin ulkomaille olisi suuri kiinnostus lähteä.

- Koko ajan selvitetään, että missä ulkomailla olisi joku sopiva kisa. Seurataan koronan tilannetta toisella silmällä ja toisella silmällä katsellaan netistä kalentereita, että missä ja milloin olisi joku järkevä kilpailu. Sellaiseen olisi kiinnostus ja kova halu, Haapamäki sanoo.

Se on nyt siis ainakin varmaa, että lähes vuoden mittainen kilpailutauko Haapamäen tiimin osalta päättyy tulevana viikonloppuna ja fiilis on sen myötä tottakai erinomaisen hyvä.

- Me lähdemme elämään sitä unelmaa, mitä piti elää SM-sarjan ajamalla tänä vuonna. Auto on teipattuna ja kiiltävänä ja yhteistyökumppanit on mukana toiminnassa, niin lähdetään nauttimaan porukalla. Kiitos tässä kohtaa ehdottomasti meidän huoltotiimille ja yhteistyökumppaneille, että vaikka tilanne on mikä se on, niin he ovat silti mukana. Otan sen vastaan äärimmäisen suurena luottamuksen osoituksena, Haapamäki kiittää.

Teksti: Jari Hotti, Henri Haapamäen tiedotus
Kuva: Henri Haapamäki RX